npsdoc
- Treff: 74
Lurer du på noe om ditt medlemskap eller hvor du finner det du leter etter? Her kan du finne svar på mange av de vanligste spørsmålene vi får inn.
🇬🇧 Scroll down for English version, or simply click here! Wondering about your membership or where to find what you're looking for? Here you'll find answers to many of the most common questions we receive.
Kontakt din lokale Sparebank 1-bank ved bruk av manuelt kontaktskjema på deres nettsider.
Forsikringsvilkårene ligger åpent tilgjengelig for alle gjennom funksjonen "Sjekk pris og bestill". Gå til www.lofavor.no, velg ønsket forsikring, og trykk "Sjekk pris og bestill". Da kommer du direkte til Sparebank 1 sine nettsider. Logg inn med BankID, fyll ut personlig informasjon og deretter får du se forsikringsvilkårene.
Som piloter er vi eksperter på å få ting gjort, og rydde unna oppgaver. Dette er et handlingsmønster man lett kan ta med seg over i andre situasjoner, som for eksempel når vi har ubesvarte spørsmål vi trenger å få besvart.
Det er mange som kontakter forbundet, både på e-post og telefon. Forbundet tilstreber å svare så raskt som mulig, men for eksempel i ferie- og høytider vil vi ha redusert kapasitet. Da er det viktig for oss at medlemmene som virkelig har en hastesak kan komme i kontakt med oss. Derfor har vi en vakttelefon.
All erfaring tilsier at det er de færreste saker som virkelig haster så mye som man selv opplever at det gjør, noe vi tror er naturlig. Men for oss er det viktig at du tenker deg om en ekstra gang før du ringer oss.
Det er hovedsakelig juridiske spørsmål med tidsfrister som vil være av tidskritisk karakter. Alle andre saker, som for eksempel ubetalte fakturaer og betalingspåminnelser er ikke hastesaker selv om forfall er passert. Det er fordi forbundet har grundige rutiner for oppfølging av utestående, og derfor vil ingen forsikringer for eksempel stanse uten at forbundet har gjennomgått disse rutinene.
Faktura sendes på kopi på e-post dersom du har tegnet avtalegiro. Behøver du en fakturakopi kan du kontakte forbundet på
Nei.
Her anbefaler vi bare at du betaler fakturaen så raskt du kan.
Forbundet vil aldri stanse en forsikring uten først å ha forsøkt gjentatte ganger å oppnå kontakt. I tillegg vil du bli informert dersom et forsikringsforhold opphører. Og selv om en forsikring skulle stanse, vil det i mange tilfeller være mulig å reaktivere forsikringen så lenge årsaken til at en betaling har uteblitt skyldes forhold du ikke har vært klar over.
Du kan se vedlagte veileder for mer informasjon om innlogging og bruk av Min side.
I det øyeblikket vi har registrert deg i våre systemer, vil du motta en e-post fra
Innen et par uker vil du også motta tilleggsinformasjon på e-post fra LOfavør.
Til slutt vil Sparebank 1 kundesenter forsøke å kontakte deg på telefon. Vi anbefaler at du svarer på telefonen, da statistikk viser at mange som snakker med kundesenteret velger å få mer informasjon.
Ditt reiseforsikringsbevis er tilgjengelig på Mine sider på www.lofavor.no og i LOfavør-appen.
As pilots, we are experts at getting things done and clearing tasks. This is a pattern of action that can easily be carried over to other situations, such as when we have unanswered questions that need to be addressed.
Many people contact the association, both via email and phone. Norsk Flygerforbund strives to respond as quickly as possible, but for example, during holidays and festive seasons, we will have reduced capacity. It is important for us that members who truly have urgent matters can get in touch with us. Therefore, we have an emergency phone.
All experience indicates that very few matters are as urgent as one might perceive them to be, which we believe is natural. But for us, it is important that you think twice before calling us.
It is mainly legal questions with deadlines that will be of a time-critical nature. All other matters, such as unpaid invoices and payment reminders, are not urgent even if the due date has passed. This is because the association has thorough routines for following up on outstanding issues, and therefore, i.e. no insurances will be stopped without the association having carried out these routines first.
If you have signed up for direct debit, a copy of the invoice will be sent to your email. If you need another copy, you can contact the union at
Contact your local Sparebank 1 branch using the manual contact form on their website.
You can refer to our user guide for more information about logging in and using My Page.
The moment we have you registered in our systems, you will receive an email from
Within a couple of weeks you will also receive additional information by email form LOfavør.
Lastly, Sparebank 1 customer service center will attempt to get in touch with you by phone. We recommend you answer the phone, as statistics show that of those who speak to the customer service center, many choose to get more information.
Just pay it.
The association has thourough routines for following up on unpaid invoices. We will make several attempts at getting in contact with you before your membership is terminated.
The insurance terms are publicly available via the "Check price and order" function. Go to www.lofavor.no, select the insurance you’re interested in, and click "Check price and order". This will take you directly to Sparebank 1’s website. Log in with BankID, fill in your personal information, and you will then be able to view the insurance terms.
You will find a digital copy of your travel insurance certificate on Mine sider (My pages) at www.lofavor.no or in the LOfavør-app.
No.
We simply recommend that you pay the invoice as soon as possible.
The union will never terminate an insurance policy without first having made repeated attempts to contact you. Additionally, you will be informed if an insurance relationship is terminated. And even if an insurance policy is stopped, it will often be possible to reactivate the insurance as long as the reason for the missed payment is due to circumstances you were not aware of.
Erklæring om nominasjonsstøtte for NF-vingen
Norsk Flygerforbund er stolte av å presentere NF-vingen – et nytt emblem som verdsetter de mange pilotene som gir mer enn man kan forvente til fellesskapet. Denne vingen er en hyllest til de som bruker av sin egen tid for å styrke flysikkerhet, kjempe for bærekraftige arbeidsplasser og støtte sine kollegaer.
Nå kan du nominere verdige kandidater til gullvingen! Dette er et flott jakkemerke som synliggjør dem som har bidratt med noe helt spesielt til felleskapet.
Fire valører – én felles anerkjennelse
NF-vingen finnes i fire valører:
Gullvingen er helt spesiell. Den er et symbol på fellesskapets takknemlighet og skal tildeles medlemmer som har gjort en ekstraordinær innsats. Nominasjonsprosessen gir alle muligheten til å løfte frem kollegaer som har gjort en forskjell for Norsk Flygerforbund og pilotfellesskapet.
Historien bak vingen
Hver dag jobber over 100 kollegaer som tillitsvalgte eller fageksperter i Norsk Flygerforbund og medlemsforeningene. De står på for å sikre trygge arbeidsforhold, ivareta kollegaer i krevende situasjoner og bygge en bærekraftig fremtid for norsk luftfart.
Forbundet har lenge ønsket et synlig symbol på den takknemligheten vi føler for disse ildsjelene. I 2023 startet generalsekretær Christopher G. Thune arbeidet med å utvikle NF-vingen, en prosess som strakk seg over to år. Målet var å skape en varig tradisjon som verdsetter innsatsen til de som bidrar utover det som forventes.
NF-vingen ble lansert på representantskapsmøtet 17. desember 2024, hvor de første utmerkelsene ble delt ut til foreningsledere og bidragsytere.
Symbolikken i NF-vingen
Hvert element i vingen har en dypere mening:
NF-vingen er mer enn et emblem – det er en anerkjennelse av innsats, engasjement og fellesskap. Nå kan du nominere en kollega som fortjener gullvingen!
Hvem mener du har gitt mer enn man kan forvente til fellesskapet? Send inn ditt forslag gjennom nominasjonsskjema.
AD & designer: Marthe W. Solli
Forbundsleder Synnøve Egeness Lilleli og nyvalgt leder i IFALPA, Ron Hay.
IFALPAs 79nde konferanse er avsluttet -har en slik konferanse noe å si for norske piloter?
Først litt historisk bakgrunn:
Etter andre verdenskrig vokste den internasjonale luftfarten raskt, og behovet for felles standarder og samarbeid mellom piloter på tvers av landegrenser ble stadig tydeligere. Piloter sto overfor økende teknologisk utvikling, sikkerhetsutfordringer og et mangfold av nasjonale regelverk – uten noen samlet internasjonal organisasjon som kunne tale deres sak. Problemstillinger som høres kjent ut også i dag?
I denne konteksten ble International Federation of Air Line Pilots’ Associations (IFALPA) opprettet i 1948. Målet var å gi piloter en global stemme og etablere en felles plattform for å fremme flysikkerhet, piloters profesjonelle interesser, og samarbeid over landegrenser. IFALPA bruker slagordet The Global Voice of Pilots, den dag i dag. – En stemme som også bærer våre interesser og perspektiver ut i verden.
Opprinnelig var det 13 pilotorganisasjoner fra ulike land som gikk sammen om å stifte IFALPA:
Norge var altså med helt fra starten – noe som understreker vårt lange engasjement i internasjonal luftfart og betydningen av å stå samlet for piloters rettigheter og sikkerhet verden over.
Siden da har IFALPA vokst til å representere over 150.000 piloter fra mer enn 100 medlemsorganisasjoner, og fungerer i dag som den ledende globale stemmen for yrkesflygere.
IFALPA-konferansen 2025 er nå avsluttet, og igjen har den vist hvorfor det er avgjørende at Norge er en del av dette globale fellesskapet.
For et lite land som Norge, med en relativt liten, men høyt utdannet og profesjonell pilotstand, er det å være en del av et sterkt og globalt nettverk helt essensielt. Gjennom medlemskapet i IFALPA får norske piloter tilgang til internasjonal påvirkningskraft, faglig støtte, og oppdatert kunnskap om sikkerhet, regelverk og utviklingen i luftfarten på globalt nivå. Dette er ikke noe vi kunne klart alene.
Å delta på en internasjonal konferanse som denne gir konkrete ringvirkninger helt hjem til cockpitene i Norge. Den norske delegasjonen har knyttet verdifulle kontakter med kollegaer fra alle verdenshjørner – kontakter som legger grunnlaget for samarbeid, erfaringsutveksling og felles innsats for bedre arbeidsvilkår og økt flysikkerhet. Nettverkene som har blitt etablert, er ikke bare faglig viktige – de skaper også et fellesskap og en solidaritet på tvers av landegrenser.
For enkeltmedlemmene her hjemme betyr dette at deres interesser blir ivaretatt i større sammenhenger. Når globale beslutninger tas – enten det gjelder nye sikkerhetsstandarder, automatisering, eller endringer i arbeidsbetingelser – sitter det også en norsk stemme ved bordet. Det gir trygghet, innflytelse og et tydelig bevis på at selv de minste aktørene har en plass i det store bildet.
Norge har vært en sterk bidragsyter i mange år i form av gode tillitsvalgte i ulike verv. Vi har tidligere hatt IFALPA Presidenten, nå har vi fått inn leder for PGA seksjonen. Norge blir lyttet til, både i ECA og i IFALPA!
Kort sagt: Et sterkt norsk medlemskap i IFALPA betyr at norske piloter ikke står alene – de står skulder ved skulder med kollegaer fra hele verden og påvirker.
Synnøve Egeness Lilleli,
Forbundsleder
Nå kan du påvirke vilkårene i LOfavør advokatforsikring!
LOfavør advokatforsikring er en populær medlemsfordel blant medlemmene i Norsk Flygerforbund og har siden innføringen i 2019 fått gjennomgående høy score på tilfredshet ved bruk. Som medlem i Norsk Flygerforbund gir forsikringen deg tilgang på fri advokathjelp i privatsaker, til kun 78,-/mnd. Du kan lese mer om forsikringen her.
Hvert år gjennomføres gjennomgang av vilkårene for LOfavør advokatforsikring. Som del av fellesskapet har du mulighet til å få direkte påvirkning på utformingen av vilkårene, ved å sende innspill til forbundet. Årets gjennomgang vil gjelde forsikringsvilkår for 2026.
Har du endringsforslag må disse være forbundet i hende senest 28.april.
Ønsker du å kjøpe forsikringen? Send oss en e-post.
Ta kontakt med oss om du har spørsmål.
Hvordan blir man pilot, hvordan kan en typisk arbeidsperiode se ut, og hvordan vet man hvilke sertifikater man trenger?
Som piloter får vi en hel del spørsmål om yrket vårt, og ofte kan det være fint å ha et sted å henvise til for å finne mer informasjon. Nå har vi gode nyheter!
Norsk Flygerforbund har lansert vår nye karriereportal, hvor vi har samlet innsikt, gode tips, og svar på en rekke små og store spørsmål. Fint å ha i bakhodet om det skulle komme spørsmål om hvordan man blir flyger.