Skip to main content

Pilot på ambulansehelikopter

Vidar Nordseth

Vidar Nordseth

Hvor og når tok du pilotutdanning?
Jeg tok flygerutdanningen min gjennom Luftforsvarets Flygeskole og startet i 1995.

Etter opptaksprøvene var det et halvt år med grunnleggende befalsutdanning på Stavern etterfulgt av et halvt år på flyskolen på Værnes. Deretter var det 1 år på Luftkrigsskolen i Trondheim før jeg reiste til USA for selve flyutdanningen. Flyskolen i Norge er en seleksjon og de som kvalifiserer har mulighet til 3 forskjellige utdanninger; helikopter, flermotor og kampfly. Hvilken utdanning avgjøres av Forsvarets behov, resultater, egenskaper samt eget ønske. Jeg fikk min helikopterutdanning ved Fort Rucker (heter nå Fort Novosel)  i US Army, helt sør i Alabama. I dag så er militærutdanningen på Luftforsvarets spesialistskole på Kjevik og flyskolen er på Bardufoss. Etter det er det 2 år på Luftkrigsskolen i Trondheim før man reiser til USA for selve flyutdanningen. Flyutdanningen i USA varer fra 12-25 måneder, avhengig av hvilken flytype man utdannes på. Helikopterflygere utdannes ved Fort Novosel i Alabama i US Army. Mulige helikoptertyper i Norge er for tiden Bell 412, AW101 SAR Queen og MH-60R Seahawk. Flermotorflygere utdannes i Florida og Texas i regi av US Navy. Norge har transportflyet Hercules C-130J og det maritime overvåkningsflyet P-8 Poseidon. Kampflygere utdannes ved Sheppard Air Force Base i Texas og ved Luke Air Force Base i Arizona. Norge har kampflyet F-35.

Hvor mye har du betalt for din flygerutdanning?Med flygerutdanning i Forsvaret så får man lønn under utdanning, og man slipper derfor studielån.

Fikk du jobb rett etter flyskolen?
Etter fullført utdanning i USA vender man tilbake til Norge for å starte den operative flyvende tjenesten, og avtjene 12 års plikttjeneste. Man må også være forberedt på beordringer til internasjonale operasjoner. For meg var en jobb i luftambulansen et mulig fremtidig mål. Jeg søkte derfor Bell 412 og 339 skvadron på Bardufoss. Der fikk jeg en spennende tjeneste og mye verdifull erfaring.

Hvordan har karrieren din vært så langt?
Jeg er veldig glad for at jeg søkte og kom inn på Luftforsvarets Flygeskole, det har vært en erfaring og opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Dersom man er så heldig å få utdanning i Forsvaret så får man også jobb som flyger på en av Luftforsvarets skvadroner. Man må avtjene 12 års plikttjeneste, men uansett hvilken flytype og skvadron man kommer til vil man få en interessant og spennende tjeneste. Man får jobbe i et fint miljø med gode kolleger og opparbeider seg mye erfaring og flytimer. Det kan komme godt med dersom man ønsker en sivil flygerjobb senere.

Min karriere i Luftforsvaret etter utdanning bestod av flyging på Bell 412; 6 år på 339 Skvadron Bardufoss og 6 år på 720 Skvadron Rygge. I denne perioden deltok jeg også på internasjonale operasjoner i Kosovo og Afghanistan. Etter endt plikttjeneste i 2010 fikk jeg jobb i Norsk Luftambulanse, hvor jeg fortsatt jobber den dag i dag.

Hva er ditt beste råd for en som vurderer flyskole?
Dersom man ønsker å bli flyger i Forsvaret, så anbefales det å søke. Hvis man ikke prøver så kommer man i hvert fall ikke inn. Sett dere inn i hva det innebærer og hva som kreves av dere, og møt forberedt.