Pilot i Luftambulansen
Gudjon Fors Brinchmann

Hvor og når tok du pilotutdanning?
Jeg startet på pilotutdanningen til UiT i januar 2013. Det gir en Bachelorgrad i Luftfartsfag og et kommersielt flygersertifikat. Utdanningen tar 3 år.
Hvor mye har du betalt for din flygerutdanning?
Jeg valgte å ta opp et ordinært studielån hos Lånekassen, for å dekke leve- og bokostnader. Dessuten ble deler av studielånet brukt til å betale for skolebøker, og noe personlig utstyr knyttet til praktisk flyvning. I tillegg kom påløpende kostnader for teorieksamenene til luftfartstilsynet samt opp-flygning. Det totale studielånet lå på rundt 200.000kr etter at noe ble omgjort til stipend ved endt studie.
Fikk du jobb rett etter flyskolen?
Det gikk omtrent 8 måneder fra jeg var ferdig på flyskolen til jeg kom på mitt første intervju, i SAS. Deretter tok det 2 år før jeg formelt ble ansatt i samme selskap, grunnet manglende behov for piloter.
Mens jeg ventet på jobben i SAS, hadde jeg på et tidspunkt 3 jobber for å tjene nok til å holde flygningen ved like. Jeg fløy da noe i lokal flyklubb, reiste til Sverige for å taue seilfly, og fløy som survey-pilot for Blom Geomatics.
Hvordan har karrieren din vært så langt?
Jeg har fått lov til å fly mye forskjellig i mine egne øyne. Fra flere varianter med småfly på klubb og hobby-basis til 737 i Norge og på større trafikkerte flyplasser rundt omkring i Europa.
Corona-pandemien tvang frem en tenkepause for mange flygere, inkludert meg. Den belyste hvor sårbar luftfarten som bransje kan være for ytre påkjenninger.
I dag flyr jeg B250 King Air i luftambulansetjenesten. Jeg anser det som en trygg jobb, det er en jobb med en forutsigbar turnus som igjen gjør det lettere å planlegge familieliv eller aktiviteter på privat tid. Å jobbe i luftambulansetjenesten gir en følelse av mening ved å kunne bidra så direkte i menneskers liv.
Hva er ditt beste råd for en som vurderer flyskole?
Det finnes flere flyskoler både nasjonalt og internasjonalt. Jeg ville tenkt nøye over hvilken skole som vil passe din situasjon best. Ta hensyn til kostnadsbilde, tidsbruk, renommé og studentmiljø. Et godt studentmiljø for læring kan lette trykket i en ellers hektisk studiehverdag.
Søk gjerne kontakt med flere i bransjen for å høre meninger og erfaringer. Finn ut av hva som motiverer deg til å ville bli pilot, og om virkeligheten stemmer med den fremtiden du ser for deg.
Mitt råd er at du bør være rimelig sikker på at yrket og utdanningen er noe du kan håndtere, og trives med, før du forplikter deg til en ellers kostbar utdanning.