Skip to main content

Pilot i Norse Atlantic

Vegard Flåten Andreassen

Vegard Flåten Andreassen
Hvor og når tok du pilotutdanning?
Jeg tok utdanning gjennom Luftfartsskolen i 2010 og deres Scandinavian Pilot Program. Dette programmet innebar at det meste av praktisk og teoretisk utdanning ble gjennomført ved deres partnerskole Phoenix East Aviation i Daytona Beach i USA. Utdanningsløpet var et modulært løp der jeg fløy jeg opp til PPL først, etterfulgt av IR og CPL SE/ME. 
Etter dette valgte jeg, som mange andre, å utdanne meg til flyinstruktør ved den samme skolen i USA og fløy opp til instruktørsertifikater på single engine, multi engine og med instrumentrettigheter. Dette ga meg muligheten til å arbeide på flyskolen som flyinstruktør og skaffe meg flytimer og erfaring. Jeg arbeidet som instruktør i litt over et år før jeg dro hjem fra USA med 1200 flytimer totalt fordelt på 600 flytimer på multi engine og 600 flytimer på single engine.
Vel hjemme i Norge gjennomgikk jeg praktisk og teoretisk konvertering av flysertifikatene mine fra FAA til EASA og tok også teoretisk ATPL eksamen. Senere, i 2015, gjennomførte jeg en mastergrad i luftfartsledelse ved Nord Universitet, som har vært veldig lærerrikt og åpnet mange nye muligheter for meg.
Hvor mye har du betalt for din flygerutdanning?
Totalt brukte jeg litt over en halv million kroner på utdanningen i USA og om lag hundre tusen kroner på å konvertere flysertifikatene mine fra FAA til EASA hjemme i Norge. På tidspunktet der jeg tok utdanning fantes det få alternativer hjemme i Norge, i tillegg til at den svært lave dollarkursen gjorde det veldig attraktivt å gjennomføre store deler av utdanningen i USA. 
 
Fikk du jobb rett etter flyskolen?
Nei, absolutt ikke. Jeg var ferdig på flyskolen i kjølvannet av finanskrisen. På den tiden det fantes svært få eller ingen selskaper som søkte etter piloter, både i Norge, Skandinavia og Europa for øvrig. Jeg var heldig og skaffet meg en jobb på en flyskole i Norge, som ga meg muligheten til å være i flymiljøet mens jeg søkte på flyjobber og holdt flygingen ved like. Det tok om lag to år og over to hundre jobbsøknader før jeg fikk min første jobb som pilot. Mitt klare råd til de som vurderer en karriere i luftfart er å ikke miste motet. Veien til den første jobben er ofte lang og kronglete med mange prøvelser på veien.
 
Hvordan har karrieren din vært så langt?
Når jeg skriver dette er det om lag 15 år siden jeg satt og leste teoribøker til PPL og forberedte meg på å begynne på flyskolen i USA. Jeg kan se tilbake på en karriere som så langt har gitt meg muligheten til å arbeide i flere land, oppleve ulike kulturer og skaffe meg erfaringer fra flere ulike typer operasjoner. Å jobbe som flyinstruktør i USA var nok den aller mest lærerrike perioden i min karriere. Der lærte jeg enormt mye om meg selv, om mine begrensninger og hva det innebar å inneha ansvar samt hvordan man må gå frem for å være en god pedagog i et krevende og dynamisk miljø.
Jeg fikk min første jobb som pilot på Bombardier Dash 8 i Abu Dhabi og fløy en periode i Midtøsten og Afrika for dette selskapet. Dette gav meg verdifull erfaring på å operere i ekstrem varme mellom 50 og 60 grader celsius, sand- og ørken-operasjoner samt flygninger til flyplasser uten så mye infrastruktur som vi er vant til i vår del av verden.
Jeg har arbeidet den største delen av karrieren min som pilot på Boeing 737 i SAS. Her lærte jeg mye om å operere store flymaskiner i all slags vær og føreforhold på et svært variert rutenettverk. Spesielt vinteroperasjoner i Nord-Norge og på Svalbard er krevende og har gjort meg mer robust som flyger.
Under koronapandemien mistet jeg jobben i SAS på grunn av nedbemanninger. Jeg arbeidet en periode som flygerinspektør i Luftfartstilsynet med ansvar for flyskoler og teoriundervisning. Tiden i Luftfartstilsynet gav meg et innblikk i offentlig forvaltning og god regelverksforståelse som jeg har hatt nytte av siden. Senere begynte jeg å fly Beechcraft King Air B250 i Luftambulansetjenesten. Å jobbe som pilot i luftambulansen gav meg et innblikk i kortbaneoperasjoner i all slags vær, men tok meg også tett på andre mennesker - ofte i sårbare situasjoner. Denne balansen mellom en operativt krevende jobb og den mykere, menneskelige siden var en sterk og meningsfylt opplevelse for meg.
I dag arbeider jeg som assisterende flygesjef og kaptein på Boeing B787 Dreamliner i Norse Atlantic Airways. I min nåværende jobb som langrutepilot flyr vi lange flygninger, ofte fra 7-8 timer og opp til 14-15 timer, mellom ulike kontinenter. Som langrutepilot blir man eksponert for veldig mange ulike geografiske områder, ofte med ulike regler og prosedyrer å forholde seg til, samt store kontraster i operasjonene, fra solfylte og varme omgivelser til vinteroperasjoner i mørket hjemme i Norge.
Mange av rutene jeg flyr går over store havområder uten vanlig radio- eller radardekning, eller tett på konfliktområder eller høyt terreng, og innebærer mer planlegging enn ellers. En måned i jobben min som langrutepilot kan innebære innflyginger i travelt luftrom til New York eller Los Angeles, snøvær og vinteroperasjoner på Oslo Lufthavn eller lange og krevende turer til Asia eller Karibien. Som langrutepilot har man ansvar for en stor besetning, ofte mellom 10-15 personer, og opererer en stor flymaskin med mange passasjerer ombord. Planlegging, overblikk og gode lederegenskaper er viktig for å lykkes i denne rollen.
 
Hva er ditt beste råd for en som vurderer flyskole?
Det finnes mange veier til Rom sies det, og på samme måte finnes det veldig mange veier til en karriere innen luftfart. Velg den veien som passer deg best, enten det er en statlig finansiert skole, en privat skole eller en karriere i Forsvaret.
Selv har jeg hatt svært god nytte av å arbeide som flyinstruktør tidlig i karrieren min og vil anbefale dette til andre. Det har gitt meg muligheten til å skaffe meg verdifull praktisk erfaring og flytimer, som igjen er et godt grunnlag for en videre karriere. Som flyinstruktør er man nødt til å ha et godt overblikk, være en god menneskekjenner og i tillegg være trygg på egne teoretiske og praktiske ferdigheter for å lykkes.
Det andre rådet mitt handler om ha pågangsmot som jeg skrev tidligere. Man vil i løpet av en utdanning og karriere innen luftfart møte på mange ulike utfordringer som krever at man er motivert og fokusert for å nå sine mål.