Helikopterinstruktør og lastemester
Karl Zieritz
Hvor og når tok du utdanningen?
Ved European Helicopter Center (EHC), fra sommer 2021 til vinter 2023. Programmet var et integrert CPL(H)-program, med ATPL teori, Instrument Rating (IR), Multi Crew Cooperation Course (MCC) og typekurs på EC135.
Hvor mye har du betalt for utdannelsen?
Kontrakten var på 1,35 millioner kroner. Men det hører med en del ekstra som gjør at skolen kostet omtrent 1,5 millioner, i tillegg til kost og losji. Senere brukte jeg omtrent 300.000 kroner på timebygging, i tillegg til rundt 160.000 kroner for et instruktørkurs.
Totalt har jeg dermed en utdannelse til rundt 2 millioner kroner. Av disse er 1,2 millioner kroner lån fra Lånekassen, resten er oppsparte midler og privatlån.
Fikk du jobb rett etter flyskolen?
Jeg fikk jobb som lastemann i Fjellfly den samme sesongen jeg ble ferdig på skolen. Opptaket der var veldig greit. Noen telefonsamtaler og en liten kaffekopp på Kjevik, så ble det jobb til meg. Noen selskaper bruker mye tid og ressurser på tester, men glemmer litt hvor effektivt en vanlig samtale er i å finne ut om kandidaten passer i et selskap eller ikke.
Etter sesongen leide jeg helikopter for å bygge timer til instruktørkurs. Jeg tok dette i Hellas, og er i dag fortsatt lastemester i Fjellfly, som nå er blitt Airlift). Dette gjør jeg på freelance-basis, i tillegg til at jeg er freelance instruktør i Helitrack. Samtidig som jeg gjorde alt dette, så har jeg også jobbet på Torp flyplass for å få økonomien til å gå rundt.
Hvordan har karrieren din vært så langt?
Det har vært veldig gøy, spennende og utfordrende. Mangel på en fast jobb med gode fremtidsutsikter er jo en utfordring. Det å få timer som en nyutdannet pilot er utfordrende, og enten dyrt eller tidkrevende. Når det er sagt, så angrer jeg ikke. Jeg ser en positiv trend i bransjen og muligheter som åpner seg. Jeg er ikke bekymret for hva fremtiden bringer.
Hva er ditt beste råd for en som vurderer helikopterskole?
Jeg har hørt det før, og sier det videre: Jeg anbefaler ingen å velge helikopterskole. Og jeg håper at alle du spør sier det samme. Det er en enormt dyr investering til en utfordrende karrierevei. Det er ofte lange dager og mye reising vekk fra familie og venner. Du blir aldri ferdig på skole, for det er alltid nye regler å lese opp på, i tillegg til årlige tester på revalideringer av lisenser. For ikke å snakke om alt papirarbeidet. Men; hvis du likevel leser dette og tenker at du fortsatt er motivert, da kan jeg love deg at du ikke kommer til å angre. For dette er en fantastisk jobb, med kontorutsikt som ingen andre.