Full støtte til Ryanair-pilotene

 

NF-logo

 

 

 

Ryanair-piloter står sammen – utfordrer Ryanairs ansettelsesmodell

 Pilotflukten fra Ryanair og kanselleringskaoset selskapets kunder nå opplever har avdekket strukturelle svakheter og betydelige utfordringer i selskapets forretnings- og ansettelsesmodell. Situasjonen i Ryanair synliggjør en betydelig avstand mellom ledelse og ansatte. Europeiske piloter gir full støtte til Ryanair-pilotene, og anmoder aksjonærene i selskapet om å ta grep. 

Offentligheten har hørt Ryanair-pilotene uttale at de gjerne vil støtte selskapet, men at de samtidig gjør det klart at de er forent i et felles krav om at det må gjøres fundamentale endringer i Ryanairs ansettelses- og personalpraksis. Dette er nødvendig, ikke minst i lys av den nylige dommen i EU-domstolen, som slår fast at selskapet nå må forholde seg til arbeidsmiljølovgivningen i de land de har etablert flybaser.

Full støtte til Ryanair-pilotenes krav

Sammen med 38.000 europeiske piloter i European Cockpit Association (ECA) gir Norsk Flygerforbund full støtte til våre pilotkolleger i Ryanair i kravene de nå stiller selskapet. Vi støtter dem også helhjertet i at de vil organisere seg i en felles pilotenhet. Europeiske piloter anmoder aksjonærene i Ryanair om å ta initiativ til strukturelle endringer og en sårt tiltrengt sosial dialog rundt arbeidsvilkår for selskapets ansatte.

– En rekke medier rapporterer om at Ryanair-piloter fra et stort antall baser har sendt felles brev til ledelsen i selskapet. Disse brevene er krystallklare; Ryanair-pilotene står sammen om at de vil ha anstendige arbeidsvilkår og arbeidskontrakter som gir direkte ansettelse i selskapet, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

– Ryanair-pilotene har også strukket ut en hjelpende hånd for å hjelpe Ryanair ut av det selvpåførte kanselleringskaoset som nå rammer tusenvis av passasjerer. Til gjengjeld ber de om noe så enkelt som et stabilt og direkte ansettelsesforhold. Og at de i likhet med europeiske pilotkolleger blir underlagt lovverket i det landet de jobber og bor i, sier Carlsen.

Ryanair bruker systematisk kontraktspiloter og piloter som leverer sin arbeidskraft til selskapet gjennom sitt eget enkeltpersonforetak, via tredjeparts bemanningsbyrå. Pilotene har også ofte nulltimerskontrakter, som innebærer at de kun har betalt for tiden de flyr. En slik ansettelsesmodell har negative følger for arbeidsvilkår, ved at de kan gi begrenset tilgang til velferdsgoder som sykelønn og svangerskapspermisjon. Dette gir selskapet fleksibilitet og en lavere kostnadsbase, men fører også til en svært ustabil arbeidsstokk av piloter. Dette illustreres gjennom den korte tiden piloter blir værende i Ryanair.

Ansettelsesmodell under press

Denne atypiske ansettelsesmodellen er nå under press. I Tyskland har det siden 2016 pågått etterforskning for potensiell skatte- og/eller trygdesvindel. Og den nylige dommen i EU-domstolen slår fast at Ryanair må forholde seg til arbeidsmiljølovgivning i de landene de er etablert, og ikke til irsk lovgivning. Selskapet har til nå hevdet at så lenge flyet er irsk-registrert er de ansatte å betrakte som underlagt Irlands jurisdiksjon. Den banebrytende dommen gir nå Ryanairs flygende ansatte grunnlag til å kunne føre arbeidsrettssaker om ansettelsesforhold i sine nasjonale rettsapparat og under arbeidsmiljølovgivningen i landet de bor i.

– Den svært viktige domsavsigelsen i EU-domstolen kan ikke ignoreres av hverken Ryanairs ledelse eller aksjonærer. Selv om selskapets ledelse nå søker å finne lettvinte løsninger, anmoder europeiske piloter nå Ryanairs aksjonærer på det sterkeste om å tenke på selskapets langsiktige bærekraft og på selskapets mest verdifulle ressurs; de ansatte. Det er nemlig fortsatt slik at fly trenger piloter som kan fly dem, og med dette bringe passasjerene trygt frem til sine destinasjoner, avslutter Carlsen.

 

For spørsmål og ytterligere informasjon, vennligst kontakt: 

Yngve Carlsen, forbundsleder Norsk Flygerforbund. Tlf. 957 14 043 E-post: yngve.carlsen@flyger.no

Katinka Riksfjord Sporsem, generalsekretær Norsk Flygerforbund. Tlf. 920 55 311, e-post: katinka@flyger.no