07. oktober 2022
Aleksander Fürst, leder Pegasus Flygerforening og Jan-Roger Vrabel, daglig leder i Pegasus Helicopter.

Tariffavtale for Pegasus-pilotene

Etter tre timer på overtid hos Riksmekleren kom Norsk Flygerforbund og helikopterpilotene i Pegasus i natt til enighet med Pegasus Helicopter/NHO Lutfart om å opprette en ny tariffavtale i helikopterselskapet. Dermed unngår selskapet konflikt.

Norsk Flygerforbund og pilotene i helikopterselskapet Pegasus Helicopter AS har etter mekling oppnådd enighet med selskapet og NHO Luftfart. Dermed unngår selskapet og dets kunder å bli rammet av streik.

Avtalen innebærer nå en forutsigbar tjenestegjøringsmodell og lønnsnivå tilsvarende det flere andre piloter i innenlands helikoptersektor har.

-Vi er svært fornøyde med endelig å ha fått på plass en tariffavtale for pilotene. Dette er en viktig seier, og vil skape en langt større trygghet og forutsigbarhet for medlemmene våre, sier Aleksander Fürst, leder i Pegasus Flygerforening.

Fürst er veldig godt fornøyd med den hjelp og støtte som foreningen har fått fra Norsk Flygerforbund i både forhandlinger og mekling.

For oss som forening har det vært helt avgjørende å ha et sterkt og profesjonelt forbund i ryggen, og dette viser verdien av å være fagorganisert, sier han.

Forhandlingsleder Christopher Thune sier at det har vært en tøff mekling, men at det har vært en god og konstruktiv tone mellom partene.

– Vi har nå oppnådd enighet om en avtale som begge parter kan si seg fornøyd med, sier Thune.

Også forbundsleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund er glad for at helikopterpilotene i Pegasus har vunnet frem i kampen om en tariffavtale.

-Jeg vil gratulere medlemmene våre med å ha signert en helt ny tariffavtale i et selskap der det ikke har vært tariffavtale før. Samtidig vil jeg berømme Pegasus-pilotene for måten de kollektivt har stått sammen i sine krav om en ny tariffavtale, og for å ha kommet frem til en god løsning, sier Wasland.

-Tariffavtalen legger nå et godt grunnlag for et konstruktivt partssamarbeid, og vi vil videreutvikle dette sammen med selskapet. Pegasus-ledelsen har ved å inngå denne tariffavtalen vist at de er et seriøst selskap, og med en ny tariffavtale på plass er jeg sikker på at det vil være positivt både for selskapets omdømme og fremtidige inntekter, avslutter han.

Les også mer om saken i Fri Fagbevegelse.

25. mai 2024

Global undersøkelse om piloters arbeidsforhold

I samarbeid med IFALPA har forskere ved det kanadiske universitetet Western University iverksatt en global undersøkelse om forholdene for piloter. Vi anbefaler alle våre medlemmer å gjennomføre undersøkelsen, som gir både forskningen, politikere og våre tillitsvalgte et viktig kunnskapsgrunnlag.

15. mai 2024

Sikkerhet gjennom samarbeid, fred gjennom styrke

Siden oppstarten i 1948 har det vært viktig å være til stede på den årlige IFALPA-konferansen, for å samle trådene og skape et felles samarbeid på tvers av landegrenser og kontinenter. Og årets konferanse ble intet unntak, få med deg vår delegasjons reisebrev her!

14. mai 2024

Luftfartens fremtid samlet i Arendal

Den andre etappen på årets roadshow ble nok en suksess, takket være solid innsats fra medlemsforeningene våre i Arendal og et sterkt NF-team.