27. april 2019

Alle SAS-piloter i Skandinavia tatt ut i streik

Natt til fredag ble det brudd i meklingen mellom SAS-pilotene og SAS i Norge, Sverige og Danmark. 1409 SAS-piloter tas ut i streik.

- Vi føler på et stort ansvar for ikke å ramme passasjerene, og derfor har vi også strukket oss langt for å få et resultat. Vårt mål har vært å komme til enighet, men det har ikke lykkes partene å finne en løsning. Vi beklager dette sterkt overfor passasjerene våre, sier Christian Laulund, leder for Norske SAS-flygeres Forening, SAS-pilotene organisert i Norsk Flygerforbund.

- Streiken kunne vært unngått dersom SAS hadde vist vilje til å komme oss i møte. I stedet møter vi en SAS-ledelse som mener at deres ansatte skal godta forringede arbeidsvilkår, uforutsigbar arbeidstid og usikkerhet for egen arbeidsplass. Vi ser da dessverre ingen annen mulighet enn å bruke de kampmidlene vi har til rådighet, sier Laulund.

Uforutsigbar arbeidstid

Et av pilotenes hovedkrav har vært større forutsigbarhet i forhold til arbeid og fritid. Mange av SAS-pilotene har i dag ikke kontroll på hvor, når og hvor lenge de skal jobbe. I verste fall kan man risikere å jobbe syv helger på rad.

- Dagens turnusordning er uholdbar. Majoriteten av SAS-pilotene har ikke fast turnusordning, men er på en variabel turnus.  Å ikke kunne planlegge livet sitt er en stor belastning, og vi har derfor krevd større forutsigbarhet. Alle som har et familieliv kan forestille seg hvor krevende det er ikke å vite når man skal jobbe, sier Laulund.

Aksepterer ikke ensidig SAS-diktat

Rett før ​​forhandlingsstart valgte SAS overraskende å fjerne alle eksisterende avtaler med pilotene om samarbeid, produksjon, karriereutvikling og ansiennitetssystemer.

- Det er uforståelig hvorfor SAS fjerner velfungerende avtaler som har bidratt til å skape et fremgangsrikt SAS som har levert overskudd. At SAS ensidig ønsker å diktere alle avtaler med sine ansatte kan vi ikke akseptere, sier Laulund.

- SAS må begynne å samarbeide med sine ansatte for å utvikle selskapet. Vi er forberedt på at streiken kan bli langvarig. Vi forventer at SAS også viser vilje til å finne en løsning. Gjør de det, vil vi sette oss tilbake til forhandlingsbordet, avslutter Laulund.

I Norge streiker både SAS-pilotene som er organisert i Norske SAS-flygeres forening i Norsk Flygerforbund og i Scandinavian Norge Flygerforening i Parat.

Fakta om streikeuttaket:

• Antall piloter i SAS Pilot Group (SPG) som tas ut i streik:
    • Norge: 545 piloter i Norge organisert i Norsk Flygerforbund og Parat.
    • Sverige: 492 piloter organisert i Svensk Pilotforening.
    • Danmark: 372 organisert i Dansk Pilotforening
  • Ambulanseflygninger unntas fra streik.
  • Piloter i administrative stillinger unntas fra streik.

Pressekontakt:

Katinka Riksfjord Sporsem, generalsekretær, Norsk Flygerforbund, tlf. 920 55 311.

SAS Pilot Group består av Dansk Pilotforening, Norske SAS-flygeres Forening, Scndinavian Norge Flygerforening og Svensk Pilotförening. SAS Pilot Group organiserer 95% af alle SAS-piloter i Danmark, Norge og Sverige. www.saspilotgroup.com

25. mai 2024

Global undersøkelse om piloters arbeidsforhold

I samarbeid med IFALPA har forskere ved det kanadiske universitetet Western University iverksatt en global undersøkelse om forholdene for piloter. Vi anbefaler alle våre medlemmer å gjennomføre undersøkelsen, som gir både forskningen, politikere og våre tillitsvalgte et viktig kunnskapsgrunnlag.

15. mai 2024

Sikkerhet gjennom samarbeid, fred gjennom styrke

Siden oppstarten i 1948 har det vært viktig å være til stede på den årlige IFALPA-konferansen, for å samle trådene og skape et felles samarbeid på tvers av landegrenser og kontinenter. Og årets konferanse ble intet unntak, få med deg vår delegasjons reisebrev her!

14. mai 2024

Luftfartens fremtid samlet i Arendal

Den andre etappen på årets roadshow ble nok en suksess, takket være solid innsats fra medlemsforeningene våre i Arendal og et sterkt NF-team.