RNAV Visual – intensjoner og praksis

NF har tidligere hatt kontakt med Avinor i forbindelse med visuelle innflyginger basert på GPS (RNAV Visual Approach)
Under et møte med Avinor i januar i år ble NF informert om  Avinors planer om å utøke antall RNAV Visual approacher inn til en rekke flyplasser i Norge.
En RNAV Visual for piloter er en «rigid» prosedyre med restriksjoner i forhold til manøvrering, hastighetskontroll og veldig høye minima, men i enkelte tilfeller kan gi oss en kortere innflygning.

Illustrasjon: Avinor

Inn til enkelte flyplasser, som f.eks. Trondheim Lufthavn, Værnes kreves det tilpasninger fra pilotene for å unngå turbulens og andre meteorlogiske forhold. Dette tar ikke RNAV-traséene hensyn til, noe som kan medføre mer ubehagelige innflyginger for passasjerene.  Tradisjonelle visual approaches har ofte høydebegrensinger over bebygd strøk, noe som innberegnes av pilotene, og gjør at luftfartøyet kan flys inn på tomgang i større grad enn når det flys på autopilot (som RNAV-approach)

NF’s syn på dette var at de nye RNAV Visual approachene ikke skulle erstatte en «god gammel» visual approach. Dette fikk vi aksept for og at dette bare er et supplement til de innflyginsprosedyrene som eksisterer i dag. Traséene er slik en «prøveversjon» av senere instrumentinnflyginger.

Konklusjonen er altså at hvis piloter ønsker å fly inn visuelt på andre måter enn RNAV-traséene, er det bare å varsle om dette til Lufttrafikktjenesten (ATC).

Jan Petter Mellum, Fagekspert, ATS (Air Traffic Services)-seksjonen
Flysikkerhetskomitéen, NF

ATS@flyger.no