Kontraktspiloter og skattespørsmål

Det har de siste dagene vært omfattende oppmerksomhet i media rundt flyselskapers bruk av kontraktspiloter og skattespørsmålet i den sammenheng. – Det ser ut som at Norwegian her forsøker omgå regelverket hva skatt og arbeidsvilkår gjelder. Det er alvorlig, sier nestleder i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, Anette Trettebergstuen (Ap) til NRK.
Både NRK og Dagens Næringsliv har de siste dagene satt sitt søkelys på flyselskapers økende bruk av kontraktspiloter. Utleiebyrået befinner seg i Irland, kontrakten har adresse på Isle of Man, pilotene tildeles base i Spania, mens de produserer flyvninger inn og ut fra flyplasser i Norge, Sverige og Danmark, også på innenriks.

– Det vokser fram et kontraktskonsept som overlater veldig mye av ansvaret for ansettelsesforholdet til den ansatte selv. Tidligere hadde man den nødvendige sosiale sikringen, men nå sitter piloten igjen med forpliktelsene til pensjon, forsikringer og eventuelle bekymringer knyttet til det å bli syk, sier Aleksander Wasland, leder i NF. Han er glad for at det nå settes søkelys på konseptet og at også politikerne har begynt å se nærmere på praksisen.

NF vet også at konseptet slik Norwegian benytter seg av det, også får andre uheldige konsekvenser hvor man som kontraktspilot kan risikere å miste sitt medlemsskap i Folketrygden. Skal man være medlem av Folketrygden er en av forutsetningene at man må jobbe for et norsk selskap. Det hjelper ikke at du bor i Norge, skatter til Norge, eller at du faktisk utfører din jobb for et norsk flyselskap med norskregistrerte fly, så lenge du jobber for et utenlandsk utleiebyrå. Et medlemskap i Folketrygden er ofte også en forutsetning for å tegne forsikringer av ulike slag, så her stilles kontraktspilotene i en vanskelig situasjon dersom han/hun ønsker å tegne helseforsikringer osv. NF følger nå også opp denne problemstillingen.

Ukens presseklipp:

NRK (22.08.12):
Kutter kostnadene med vikar-piloter og «bekvemmelighetsbaser».
Norwegian-piloter innleid fra utenlandske vikarbyråer har «bekvemmelighetsbase» i Spania og kontrakt på Isle of Man. Men de flyr fra norske og skandinaviske flyplasser.
Les hele saken: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8289379

NRK (22.08.12):
Norwegian fraskriver seg skatteansvar for piloter
Norwegian leier inn piloter fra selskap på Isle of Man, baserer dem formelt i Spania og lar de fly i Skandinavia. Skattemessig fraskriver både bemanningsselskapet og Norwegian seg ansvaret.
Les hele saken: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8289450

NRK (23.08.12):
– Ser ut som Norwegian omgår skatter og avgifter
Politikere reagerer på hvordan Norwegian ser ut til å forsøke å omgå regler for skatter og avgifter med innleide piloter fra Isle of Man. Ikke utenkelig at passasjerer velger selskaper med faste ordnede forhold, sier Torbjørn Røe Isaksen (H).
Les hele saken: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8290561

Svensk TV4 (25.08.12):
Svensk TV4 setter også søkelyset på kontraktskonseptet og har intervjuet Aleksander Wasland:Se nyhetssendingen her (fra ca 1:20): http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=nyheterna_22&videoid=2213393

DN.no (23.08.12):
Postpiloter fra Luxembourg
Posten setter bort all flyfrakt i Norge til et svensk selskap i Luxembourg med base i Amsterdam og piloter som jobber i Norge.
Les hele saken: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2456630.ece

DN.no (21.08.12):
Norwegian-piloter etterforskes for skattesnusk
Skatt Øst har startet gransking av innleide piloter og kabinansatte som flyr for Ryanair og Norwegian.
Les hele saken: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2455554.ece