Forfatter Arkiv

snokrystall

Derfor blir rullebanen glatt

Vann i ulike former kan gjøre veier og rullebaner glatte, og en lang rekke fysiske faktorer virker inn på hvor glatte rullebanene blir. Kunnskap om dette fagområdet er helt nødvendig for å forutsi landingsforholdene for fly, og artikkelforfatter Reinhard Mook ved...
Nestleder i Norsk Flygerforbund, Christian Langvatn

– Normalt at piloter sovner på jobb

6000 europeiske piloter har svart på undersøkelser om hvordan de opplever fatigue i sin arbeidssituasjon og resultatet er nedslående. Pilotene sovner ufrivillig på jobb, de gjør feil grunnet tretthet og underrapporteringen er stor. - Når omlag halvparten av de spurte har...
bullhorn

Cockpit Forum News Flash nr 12 / 2012

I denne utgaven av Cockpit Forum News Flash kan du bl a lese om: - Nye FTL regler - Møte med Luftfartsdirektøren - Pensjonsregler må tilpasses virkeligheten og mye mer... Les mer her...
tema

Temadag på Flygerhuset lørdag 19. januar 2013

Vi har dessverre blitt nødt til å flytte temadagen som var planlagt 17.november, da et par av våre foredragsholdere ble forhindret fra å møte og måtte ut å fly i stedet. Ny dato er lørdag 19. januar 2013!...
900_1

Nye FTL – en skuffelse

Mandag 1.oktober la EASA frem sitt endelig forslag til nye felleseuropeiske arbeidstidsbestemmelser for flygende personell. - Vi er svært skuffet og oppriktig bekymret for flysikkerheten. Lyspunktet må være at Samferdselsminister Marit Arnstad i etterkant har uttalt at det ikke er sikkerhetsmessig...
898_1

NF og Luftfartstilsynet enige om det meste

NFs leder og generalsekretær møtte 18. oktober ledelsen i Luftfartstilsynet. Hensikten med møtet var å diskutere aktuelle saker. -NF er svært tilfreds med at Luftfartstilsynet og forbundet er på linje i de fleste viktige saker, sier NF-leder Aleksander Wasland....
893_1

Pensjonsreglene må tilpasses virkeligheten

NF har i en høringsuttalelse påpekt at nye pensjonsregler må ta hensyn til at flygere ikke kan arbeide til 67 år. Flygere i for eksempel luftambulansetjeneste må slutte senest ved 60 år. Det er ikke tillatt med flygere over 60 år i...
890_1

Pressemelding fra ECA angående nye arbeidstidsbestemmelser

Pressemelding fra ECA i forbindelse med at det europeiske flysikkerhetsbyrå EASA har lagt frem sitt endelige forslag til nye arbeidstidsbestemmelser (FTL) for flygende personell i Europa. Les pressemeldingen her! I sin nåværende form vil forslaget sette flysikkerheten i fare...
891_1

Captain Dead Tired – Se videoen

I forbindelse med at EASA idag har lagt frem nye felles europeiske arbeidstidsbestemmelser (FTL) har ECA laget denne videoen om Capt. Dead Tired! Klikk her...

Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforening med felles pressemelding.

NF og NKF har idag sendt ut felles pressemelding i forbindelse med EASAs forslag om nye arbeidstidsbestemmelser (FTL) for flygende personell. Les pressemeldingen her...

RNAV-based curved approacher på Gardermoen

På OSL vil det nå bli testet og implementert curved approacher til alle rullebaner. Første testene finner sted i høst og blir implementert for bane 01L i samarbeid mellom Avinor, SAS, Novair og Norwegian....
885_1

EMAS installeres på Kjevik

Kjevik Lufthavn er Europas andre flyplass som får installert EMAS (Engineered Material Arresting System). Utbyggingen ferdigstilles i disse dager og installasjonen vil bli kunngjort gjennom de formelle kanaler. Det betyr dessverre ikke at vi som piloter nødvendigvis vil få nok informasjon...

Kontraktspiloter og Norwegian

I en pressemelding i dag kommenterer Norwegian de sist ukers mediaoppslag om kontraktspiloter og skatt. Norsk Flygerforbund får også omtale. Vi finner det lite formålstjenelig på det nåværende tidspunkt å kommentere pressemeldingen i større grad da vårt inntrykk er at Norwegian...
868_1

NF i møte på Stortinget om kontraktspiloter

NFs nestleder Christian Langvatn og generalsekretær Sigurd Løkholm var i dag på Stortinget og møtte representanter fra Arbeiderpartiet for å snakke om kontraktspiloter og deres situasjon. - Vi er glade for at politikerne viser interesse i saken og vi opplever at...
863_1

Kontraktspiloter og skattespørsmål

Det har de siste dagene vært omfattende oppmerksomhet i media rundt flyselskapers bruk av kontraktspiloter og skattespørsmålet i den sammenheng. - Det ser ut som at Norwegian her forsøker omgå regelverket hva skatt og arbeidsvilkår gjelder. Det er alvorlig, sier nestleder...

ECA lansere ny web site!

ECA lansere i disse dager ny web site. Eurocockpit.be fremstår i ny versjon, som mer oversiktlig, brukervennlig og dynamisk. Klikk her og ta en titt...
834_1

– Å fly eller ikkje fly?

14.april 2010 kom de første meldingene om vulkansk aske som var på vei fra Eyjafjallajökull og inn i norsk luftrom. I den mest intense perioden ble 80% av all flytrafikk i Europa kansellert. Student ved Institutt for Statsvitenskap (UiO), Rannveig Baaserud...
829_1

ECA Video on Pilot Fatigue

14. mai 2012 demonstrerte over 300 piloter og kabinansatte fra hele Europa foran EASAs hovedkontor i Köln. De var der for å vise sin bekymring over organisasjonens forslåtte EU-lov på Flight Time Limitations, som skulle være rettet mot trygge regler for...
826_1

Utslitte piloter ba om prioritert landing

5. mai i år ba pilotene ombord i en Airbus 330 fra Air Berlin om prioritert landing i München fordi de mente de var for slitne til å fly en normal innflyging. - Dette er alarmerende og viser at problemstillingen med...
814_1

Referat fra IFALPAs ATS-komite

IFALPAs ATS-komite møttes 4.- 6. juni hvor NFs ATS-representant Frode Hoel detok. Det jobbes aktivt på flere områder med bl.a. SID/STAR fraseologi og Remote controlled towers....